Kāpēc mēs darām to, ko darām – Čārlzs Duhigs “Ieraduma spēks”

Čārlzs Duhigs Ieraduma spēks

Mūsu ikdienu un to, kā dzīvojam, veido simtiem ieradumu, pat tādi, par kuriem nenojaušam. Ieradumi nav tikai kafijas dzeršana no rīta brokastīs, gulēšana līdz plkst. 9 brīvdienās, sporta kluba apmeklējums divreiz nedēļā. Izrādās, tie nosaka gandrīz visu, ko darām – ko mēs pērkam veikalā, kā atbildam cilvēkiem, kuri mums nepatīk, kā ģērbjamies, kā pavadām pusdienu pauzes darba laikā, ko ēdam, skatoties televīziju utt. Un tad vēl, protams, ir kaitīgie ieradumi, kuri mums bojā dzīvi un no kuriem grūti, ai, cik grūti tikt vaļā. Tiem, kuri vēlas atbrīvoties no kāda nelāga ieraduma, kā arī tiem, kuri vienkārši grib uzzināt, kā mūsu ieradumus izmanto uzņēmumi, veikalu ķēdes un pat reliģiskās organizācijas, lieti noderēs ieskats Čārlza Duhiga savākto pētījumu apkopojumā “Ieraduma spēks. Kāpēc dzīvē un biznesā darām to, ko darām, un kā to mainīt”.

Pārmaiņas rodas starp citiem cilvēkiem. Tā šķiet reālas, ja spējam tās saskatīt citu cilvēku acīs.

Iesākumā autors iepazīstina ar to, kur mūsu smadzenēs mājo ieradumi un kāpēc cilvēkiem, kuri zaudējuši atmiņu, tomēr izdodas saglabāt ieradumus, pat ja viņi nespēj tos izskaidrot. Ļoti vienkārši un saprotami autors izklāsta ieradumu izveidošanās principu un ar piemēriem ataino, kā ir iespējams tos izmainīt.

Rīcība, kas rodas bez domāšanas, ir mūsu patiesās patības pierādījums /Aristotelis/

Pavisam saistošas ir nodaļas, kurās Č.Duhigs nedaudz noņem noslēpumainības plīvuru un parāda skaudro patiesību, kā lielie Amerikas uzņēmumi izmanto cilvēku ieradumus savas peļņas gūšanai. Piemēram, lielveikalu ķēde Target uztur apmēros milzīgu klientu datu bāzi, ko veido gan pašu savākti, gan no citām firmām nopirkti dati par pircēju vecumu, tautību, nodarbinātības vēsturi, to, vai viņi ir precējušies, vai viņiem ir bērni, kurā pilsētas daļā viņi dzīvo, cik ilgā laikā var atbraukt līdz veikalam, aptuvenas aplēses par algas lielumu, kuras tīmekļa vietnes apmeklē, kuras kredītkartes ir viņu makos, kādus žurnālus lasa, kāds ir viņu tālruņa numurs u.c. Klientiem izdotās lojalitātes kartes datubāzē saglabā ikvienu veikto pirkumu Target veikalu ķēdē, ko firma pēc tam izmanto, lai noteiktu, vai klients ir nopircis jaunu māju, šķīries, dzemdējis bērnus, daudz lieto alkoholu, pļauj mauriņu utt., lai pēc tam sūtītu tieši konkrētajam klientam paredzētus atlaižu kuponus. Un reizēm šādas manipulācijas nozīmē to, ka veikalu ķēde par klientes grūtniecību uzzina ātrāk nekā draugi un vecāki. Un tas ir tikai viens piemērs no grāmatā aprakstītajiem. Mazliet metas baisi no šādām manipulācijām, taču tādas pastāv.

Griba ticēt ir vissvarīgākā, lai radītu ticību pārmaiņām.

Autors sniedz ļoti daudzus piemērus, tam, kā uzņēmumi, kazino, veikali, kafejnīcas, slimnīcas, transporta kompānijas utml. izmanto cilvēku ieradumus, lai uzlabotu darbu un gūtu peļņu. Autors izklāsta, kādus ieradumus ir izveidojuši Starbucks, lai iemācītu darbiniekiem laipni attiekties pret klientiem, pat ja tie ir rupji, un alumīnija pārstādes uzņēmums Alcoa, lai uzlabotu darbinieku drošību un kā krīzes situācijas uzņēmumos un organizācijās palīdz izveidot jaunus ieradumus (Rolailendas slimnīca, Londonas metro), kādi indivīdu ieradumi palīdz izveidoties dažādām apvienībām un kustībām (Sedlbekas baznīca).

Ieteiktu izlasīt ikvienam, kuram gribas uzzināt interesantus faktus un iepazīt arī pašam sevi, izvērtēt savus ieradumus un vajadzības gadījumā pielietot autora aprakstīto metodi ieradumu maiņā.

Mūsu ieradumi ir tādi, kādus tos izvēlamies.

Grāmata saņemta no apgāda “Zvaigzne ABC”. Viedokli par blogā apskatītajām grāmatām nekādos apstākļos neietekmē sadarbība ar izdevniecībām.

2 Comments

    1. ASV un citās lielvalstīs tie mērogi ir lielāki, tāpēc arī atmaksājas ņemšanās ar pircēju datu vākšanu, izpēti un manipulāciju. Pie mums mierīgāk, kaut gan mēs paši jau nemaz nenojaustu, ja arī kas būtu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *